100 років становлення IBA: від авангарду до публічності. Частина 1
Історія та досвід Міжнародної будівельної виставки, що проходить в Німеччині, викликають цікавість передусім у двох аспектах.
По-перше, Internationale Bauausstellung (IBA) від самого початку свого заснування була тісно пов’язана з модерністськими архітектурою та мистецтвом, маючи на меті їхнє швидке впровадження в соціум задля реформування повсякденності. Так, перша виставка, що відбулася 1901 року в Дармштадті за підтримкою великого герцога Ернста Людвіґа, була мистецькою колонією, яка ставила перед собою завдання змінити засобами мистецтва напрям оновлення стилю життя, позначеного нестримним промисловим і урбаністичним розвоєм. Шість років потому, 1907-го, 12 митців та 12 промисловців заснували Німецьку спілку мистецьких ремесел і промисловості – культурну громадську інституцію, покликану дбати про якість дизайнерської, художньої та архітектурної продукції, охоплюючи відповідну царину суспільного виробництва як на мікро-, так і на макрорівні – «від подушки на канапі до планування міст».
По-друге, протягом сторіччя своєї історії IBA намагалася рухатися відповідно до суспільних змін, що зрештою призвело до її перетворення з виставкипосередника між авангардним мистецтвом і соціумом на громадську органі-зацію, яка має безпосередній вплив на реальне планування й трансформацію сучасного міського середовища. Чому і яким чином відбулося це становлення, якими є на сьогодні його результати, перспективи подальшого розвитку, а також значення в контексті пошуків альтернативних планувальних моделей у масштабі всього європейського регіону спробуємо з’ясувати у цій статті.
Рефлексійний погляд на попередню історію IBA дозволяє виокремити в ній два головні етапи. Три перші виставки, що відбувалися у 1901, 1927 та 1957 роках, позначені несамовитими пошуками
нового, впливом техніки на архітектуру, а також сугестією панівних політичних ідеологій. Відомі поселення Вайссенгоф у Штутгарті (1927) й квартал Ганза в Берліні (1957) увійшли в історію містобудування не тільки як інноваційні моделі житлових кварталів, уперше втілені в життя, а також і як місця спорудження шедеврів світового архітектурного авангарду, представленого такими гучними іменами, як Ле Корбюзьє, Вальтер Ґропіус, Оскар Німейєр та інші. Однак пласкі дахи, відсутність декору й вільне розміщення будівель на хвилях ландшафту, характерні для тодішнього планування, у своєму пориванні до створення нового світу й заперечення всього традиційного часто-густо не виправдовували себе, хибуючи насамперед у плані врахування реальних соціальних та культурних обставин людського співжиття. Не менш суперечливими наразі постають стосунки архітектури з тодішньою державною владою. Відомо, що проект кварталу Ганза був ініційований урядом НДР на
противагу Алеї Сталіна – велетенському проспекту, обставленому пишними спорудами в неокласичному стилі на зразок київського Хрещатика в східному Берліні в 1952 році. Так у гонитві за першість на політичній арені питання історичної пам’яті, а також життєві інтереси звичайних містян переважно відкидалися як незначущі.
Якісних змін концепція виставки зазнала в 1987 році, коли зайшлося про відновлення центру Берліна. Згідно з ідеєю «критичної реконструкції», міський центр було поділено на дві частини – нового і старого будівництва. Утім, в обох випадках йшлося радше про збереження, санацію й відновлення історичної забудови на противагу політиці будівництва з чистого аркуша, притаманній Interbau 1957 року. Насправді, втілювана з 1987 до середини 1990-х критична реконструкція нової німецької столиці стала результатом архітектурних процесів попереднього десятиліття, коли з кінця 1970-х стали очевидними помилки знищення тодішньої забудови під гаслом модернізації. Реконструкцію Берліна слід розглядати на тлі масових протестів проти знесень й нової забудови, що, зокрема, відбувались у 1977 році в Кройцберзі, а також суспільних вирувань довкола повалення Берлінської стіни й об’єднання Німеччини наприкінці 1980-х років.
Під час написання статті використано джерела з сайту: http://www.iba-hamburg.org
Автор: Ксенія Дмитренко
Джерело: журнал "АСС"
Похожие статьи
Історична мить контрактової. Частина 5Право на контратаку
«On the 20 and 21, turn off our TV and take to the streets»
Історична мить контрактової. Частина 4По цей бік-2: латиноамериканський досвід
«The capital owns the press; we own the streets!»
Історична мить контрактової. Частина 3По цей бік-1: діалектична утопія
«Heterotopians of all countries, unite!»


















Комментарии
Оставить комментарийВы не зарегистрированные на сайте. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь пожалуйста.